T5W | debut novels

In sfârșit, un subiect destul de interesant cu care să-mi fac debutul in acest proiect.

Dacă n-aţi auzit de TOP 5 WEDNESDAY , provocarea lansată de Lainey, click pe-aici ^.

Subiectul săptămânii, așa cum spune și titlul, sunt romanelele de debut și am observat că, deși am anumiţi autori pe care mă străduiesc să-i citesc in ordine cronologică a… – era să scriu a postărilor – a apariţiilor, niciodată nu am dat o importanţă prea mare romanelor de debut… DE CE?

Mi se pare chiar interesant. Cred că este dificil să publici prima ta carte. Te marchează, impactul asupra cititorilor, criticile, imaginea creată. Un debut genial poate ridica așteptările cititorilor pentru următoarele cărţi – dacă nu publici o carte doar pentru a-ţi implini o fantezie. Un debut slab poate să afecteze imaginea editurii, a editorului, a ta ca și scriitor – dar tot creează așteptări, toată lumea se așteaptă să evoluezi. Orice ai face, trebuie să evoluezi sau să te lași aruncat intr-un colţ și bătut cu un șlap. Dar cred că orice scriitor, oricât de imbecil ar fi, are publicul lui. Și nu fac nicio aluzie la Irina Binder….

….o, stai.

Seara trecută m-am apucat să caut toţi autorii care mi-au venit in minte și am strâns cam 20 de romane de debut citite. Ua.

Am crezut că o să mor.

Am editat lista de 9 ori, in sfârșit pot să spun că sunt cât de cât mulţumită de titlurile alese.

Gata cu abureala, să trecem la alte abureli !

Topul meu:

1. Imblânzitorul apelor de Flavius Ardelean – un debut genial, aș fi vrut să fie al meu. Un roman tulburător de original și grotesc, mult prea complex pentru a fi descris in câteva cuvinte. Titlul este inșelător, creează alt orizont de așteptare, probabil de aceea a avut și mai mult succes după „Acluofobia” – sau cel puţin așa mi se pare.

2. Castelul pălărierului de A.J. Cronin – debutul curajos a unei minţi sadice. O carte bolnavă, care m-a șocat prin cruzimea ei și pe al cărei personaj principal incă il urăsc. Din. Tăt. Sufleţelul. Meu. Dar care mi-a plăcut. Mult. Lucru ce mă șochează mai mult decât destinul tragic al personajelor, dar hei, n-am pretins niciodată că aș fi o persoană normală la cap…

3. Mașina timpului de H.G. Wells – sau debutul care a popularizat ideea de călătorie in timp și a inspirat generaţii intregi in cărţi, filme,  emisiuni, seriale: avem di tăte. M-a ingrozit cartea asta, la fel ca și „Castelul Pălărierului”, la fel ca și „Imblânzitorul apelor”, pentru că sunt un om incapabil de sentimente frumoase și nobile. Insă având experienţa anterioară cu Wells in „Omul invizibil” și așteptările pe care le am in legătură cu următoarele lui cărţi, cred că oricare ar fi fost romanul său de debut, ar fi fost interesant și inovator, pentru că omul ăsta a avut imaginaţie, nu glumă.

4. Flori pentru Algernon de Daniel Keyes – ni !, un debut SF emoţionant, ca să schimb puţin aerul și pentru că mai toate cărţile anterioare sunt teribile. Am auzit foarte recent atât de carte, cât și de autor, iar ceva m-a grăbit s-o citesc, aveam nevoie de ceva nou, proaspăt și deci, am citit-o fără să știu despre ea decât că este o carte SF. Am inceput-o având impresia că recitesc Forrest Gump și mi-am amintit că e o carte SF numai când mi-am scos nasul roș’ din pernă. Amu’, eu sunt mică, abia imi fac intrarea in fascinanta lume a SF&F, dar nu mă așteptam să plâng la o carte de gen. Inteligenţa artificială nu este un subiect nou, dar personalitatea, evoluţia și involuţia personajului fac povestea atât de reală și emoţionantă. E a doua carte in care plâng din cauza unui șoarece. Spuneam că schimb aerul, dar se pare că tot pe depresive o ţin. Cartea e cu happy end, deci asta o face să fie mai puţin teribilă decât cele de mai sus. Nu-mi stă in fire să folosesc cuvântul ăsta, dar chiar este o carte frumoasă. Mi se părea destul de recentă, așa că incă sunt șocată că a fost publicată in 1959 ca povestire, iar in 1966 ca roman.

5. De veghe in lanul de secară de J.D. Salinger – un debut controversat. Incă o carte pe care am citit-o știind  de la o colegă doar că „e vulgară” – nu mi s-a părut, poate pentru că vorbesc ca o nenorocită? A, da, asta era. Și am ales-o pe ea, dintre toate celelalte cărţi pe care le-aș fi putut alege, pentru că incă sunt șocată câtă vâlvă s-a făcut in jurul romanului ăsta, fără ca eu să observ. După titlu, mă așteptam la o carte cu ciobani sau ceva de genul, de aceea am ocolit-o. După ce am citit-o, am fost confuză rău așa că am căutat recenzii, lucru care nu mi se prea intâmplă. Ce-am găsit: multe recenzii, multe recenzii video, multe discuţii despre personajul principal, multe intrerpretări, doamne, de-ar fi așa cu toate cărţile… să ai cu cine vorbi despre orice. Dar no, Julia del Peștera. Habar n-aveam că e o carte atât de populară și sincer, nu mi-e rușine să spun că m-am regăsit din multe puncte de vedere in personajul lui Holden Caufield, dar n-am să dezvolt ideea, pentru că nu asta e ideea postării. Spuneam că este un debut controversat fiindcă deși imediat de la apariţie a fost considerată o carte „briliantă” și a fost introdusă in școlile din America, ca un must-read pentru adolescenţi, in alte ţări a fost banată și catalogată ca fiind „imorală”. Funny.

Aș fi vrut să aflu și să scriu mai multe despre istoria fiecărui debut, dar mi-e foame și trebuie să fac spanac, și n-am timp, că iar am lăsat lucrurile pe ultima sută de metri, iar mâine o să am o zi groaznică, așa că fml.

11 răspunsuri to “T5W | debut novels”

  1. Uitasem ca tu esti cu spanacul :))

  2. Imi place ca nu ai tratat subiectul superficial 🙂

  3. Deci m-am indragostit de felul cum scrii(te rog, nu imi modifica le comentariu, ca eu nu am wi fi la tara 🙂 ). Super articol, de mult nu am mai citit ceva amuzant pe wordpress(parca toti au un bat infipt acolo unde nu rasare soarele…)

  4. Andru Says:

    Topul de saptamana asta ??

    • Julia says: Says:

      M-am apucat să-l scriu, dar m-am enervat pe parcurs și-am zis că nu vreau să-mi murdăresc blogul cu energii negative și titluri proaste :)).
      Oricum, subiectul era „books you won’t read. ever” și dacă ești curios, n-aș citi Twilight, blogul lui Chirilă, Divergent, ya-uri proaste, absolut nimic din ceea ce scrie Binder, John Green, Coelho sau Austen.

      • Andru Says:

        Zi asa ! 😀 Desi mi’o placut mai mult Divergent decat HG sau MR…
        De la John Green doar Paper Town as citi de curiozitate.Nu am citi de restul am vrut Coelho si mi’i taiat elanul acum xD

      • Julia says: Says:

        N-am citit MR. Nu știu dacă o să citesc, deja am văzut ecranizarea la prima parte și așa am păţit și cu Divergent, am văzut filmul inainte și cartea nu m-a mai impresionat deloc, chiar mi s-a părut slabă in comparaţie. Oricum, HG FTW. Ciudat, Paper Town m-a tentat și pe mine când am văzut-o la o colegă, cred că din cauza coperţii. Dar meh. Nu trebuie să te lași influenţat de mine. Cine știe, poate-ţi va plăcea Coelho. 🙂

      • Julia says: Says:

        Oh, și-am uitat de 50 shades of shit. 😀

  5. Am auzit ca Flori pentru Algernon a fost respinsa de multe edituri in america, pentru ca nu are un final cu happy end dar mie chiar mi s-a parut fericit finalul si cel mai potrivit

zi una de jale

