Am furat o leapșă.

Mă plictiseam, n-aveam chef să critic nimic și am găsit această leapșă. Autoarea spunea că o poate lua oricine, așa că…

1. Cand cititi, pentru a marca locul unde ati ramas cu lectura, folositi semne de carte sau indoiti paginile?
Nici una, nici alta. Intotdeauna reţin unde am ajuns, fie că reţin numărul paginii, fie că memoria mea fotografică imi spune in timp ce răsfoiesc paginile „pe-aici ai trecut, pe-aici nu”. Cred că sunt singura bookaholică pe care nu o pasionează colecţionatul semnelor de carte.

2. Ati primit in ultimul timp o carte drept cadou si, daca da, care a fost aceasta?
De ziua mea am primit „Hoţul de cărţi” de Markus Zusak.

3. Cititi in baie?
Rar, dar da. In schimb, scriu postul ăsta din baie.

4. V-ati gandit vreodata sa scrieti o carte si, daca da, care ar fi fost aceasta?
M-am gândit, dar am atâtea idei incât nu sunt in stare să le ordonez. La asta adăugând faptul că nu mă cunosc foarte bine și nu știu ce gen de scriitor aș vrea să fiu.

5. Ce credeti despre colectiile de carte de la noi?
Imi plac cărţile de la Rao. In rest, nu știu, nu prea ţin cont de treburile astea.

6. Care este cartea preferata?
Spuma zilelor, Boris Vian.

7. Va place sa recititi unele carti?
Sunt atâtea cărţi pe care imi doresc să le citesc incât nu consider că am destul timp de pierdut recitind altele vechi. Deocamdată, singurele cărţi pe care le-am recitit sunt Spuma Zilelor, Magazinul de sinucideri și câteodată mai răsfoiesc și citesc pe sărite Romanul adolescentului miop. Vreau să strâng cât mai multe cărti la „favorite” și abia atunci să incep sa le recitesc, intr-o vară, pe plajă, la inceput de furtună, departe de ţară.

8. Ce parere ati avea de o intalnire cu autorii cartilor pe care le apreciati si ce le-ati spune?
Având in vedere că deocamdată nu există autori autohtoni care să mă fascineze, iar eu nu sunt genul care să tutuie un om, oricât de genial ar fi, mă lasă rece. Pentru că eu nu apreciez oamenii, ci munca lor, rezultatul. L-aș da exemplu pe Alexandru Macedonski și Epigrama de la moartea lui Eminescu, dar nu sunt sigură că m-ar inţelege toată lumea. Am tendinţa de a separa omul de operă, pentru că sunt oameni și oameni. Oameni care fac lucruri minunate fiindcă sunt minunaţi, iar oameni care fac lucruri minunate si atât.

9. Va place sa vorbiti despre ceea ce cititi si cu cine?
Habar nu am, pentru că nu am cu cine să vorbesc despre asta, iar atunci când o fac am o părere diferită faţă de majoritate, iar asta mă face să mă intreb dacă sigur vorbim despre aceiași carte. Singura persoană care mă ascultă docilă este Aky, care mai citește din când in când câte ceva fiindcă o frec eu la cap, dar na, așa funcţionăm noi: eu o pun să-mi citească carţile, ea mă obligă să-i văd filmele.

10. Care sunt motivele care va determina sa alegeti o carte pe care sa o cititi?
Titlul, de cele mai multe ori. Autorul, dacă am mai citit ceva de el și m-a impresionat. Recomandările primite de la persoane care mă interesează, ca profesoara de engleză, de exemplu, și cărţi pomenite in alte cărţi: Muntele vrăjit in Pădurea Norvegiană, de exemplu. Nu citesc recenzii pentru că imi place ca totul să fie nou, să descopăr singură, și pentru că românii nu știu să scrie recenzii, iţi pun toată acţiunea pe tavă și cititul iși pierde din farmec.

11. Care credeti ca este o lectura “obligatorie”, o carte pe care cineva trebuie sa o citeasca?
Nu cred că există o singură carte pe care ar trebui să o citească toată lumea, cred că fiecare are o carte scrisă pentru el, cum este pentru mine Spuma zilelor. Avem gusturi și păreri diferite, vieţi diferite, am trecut prin lucruri diferite, vedem lucrurile diferit, deci percepem cărţile diferit si avem nevoie de sfaturi&exemple diferite. Cred că tocmai de aceea copii ar trebui incurajaţi să citească, să citească și să citească.

12. Care este locul preferat pentru lectura?
Printre razele de soare aruncate pe o fereastră lângă care stau tolănită pe ceva pufos și cu pisica in braţe.

13. Cand cititi ascultati muzica sau lecturati in liniste?
Liniste deplină. Dacă am psihicul odihnit, iar asta se intamplă rar de tot, pot citi și in galagie, mă concentrez și nu mai aud nimic.

14. Vi s-a intamplat sa cititi carti in format electronic?
Am incercat să citesc pe computer, dar nu-mi place, imi fug literele de sub ochi, mă incurc, n-am rabdare. Insă am citit câteva cărţi pe telefon pe aplicaţii ca Scribd și Wattpad. Groaznic! In primul rand că pe Wp trebuie să-ţi mearga mana intr-una, nu stiu daca o pagina are mai mult de cinci rânduri. Plus ca te dor ochii. Intr-un fel il susţin pe proful de latină, care plimbă un ebook-reader după el prin toată școala prezentându-le copiilor o metodă de a citi fără să consume copaci, dar intr-un fel … nu e același lucru. Nu e ca atunci când intri intr-o librarie și studiezi coperţile, pipăi carţile, le miroși, le iei in plăsuţă cu tine acasă, le rasfoiești și le intorci pe toate părţile. Nu e ca atunci când simţi cartea in mână. Susţin copacii, de aia mi-am promis că o să plantez câte un copac pentru fiecare carte pe care am citit-o, dar la cât se citeste in Romania… mai mulţi copaci fură ţiganii și nu mai zic nebunii care au chelit pădurile in neștire.

15. Cititi numai carti cumparate sau si pe cele care sunt imprumutate?
Cumparate, primite, imprumutate, carti sa fie, restul nu conteaza.

16. O carte este pentru mine… Cum ati descrie o carte?
Greu. Cum să zic? O carte este pentru mine … un alt tărâm. Sunt acele cărţi pe care după ce le inchizi, ai impresia pentru o bună bucată de vreme că viaţa ta e mediocră și lucrurile obișnuite – ca mersul la budă sau mâncatul – ţi se par ireale și iţi ia câteva zile să ieși din starea asta și să scapi de sentimentul că ai o viaţă de căcat. Genul ăsta de cărţi nu știi dacă să le iubești sau să le urăști. Am inceput să numesc asta sacrificiul cititorului și să-l asociez cu vorbele lui Bukowski: Find what you love and let it kill you.

Posted from WordPress for Android

zi una de jale

